Leerlingen streng aanpakken hoeft helemaal niet, maar wees wel consequent en eerlijk. Streng aanpakken blokkeert leerlingen vaak en die blokkade levert dan vervelend gedrag op. Dat is nou juist niet wat we als leerkracht willen.
Mijn ervaring is dat straffen niet of nauwelijks werkt. Een tijd geleden had ik hier met mijn zoon een gesprek over. We bespraken welk effect het straffen op hem had toen ik het wel een keer toepaste. Hij vertelde mij dat hij zich toen heel verdrietig voelde, omdat ik hem op de mat had gezet toen hij maar bleef doorgaan. Ik vroeg hem wat dat verdriet met hem deed en hij antwoordde: “Mama, als ik me verdrietig voel, dan ga ik alleen nog maar vervelender doen om toch aandacht te krijgen.”
Ik was onder de indruk van zijn woorden. Dat is namelijk ook precies wat ik op scholen zie gebeuren waar leerlingen straf krijgen. Het probleem wordt niet opgelost: leerlingen voelen zich niet begrepen en gaan door met hun negatieve gedrag. Dat kan niet de bedoeling van straffen zijn. Geef leerlingen daarom de ruimte: bied ze een keuze, wees voorspelbaar en helder. Daar hebben ze veel meer aan dan dat jij ze streng aanpakt en straft als ze niet luisteren.
Duidelijk zijn is ook wat anders dan streng zijn: duidelijk zijn geeft leerlingen ruimte en vertrouwen, terwijl streng zijn leerlingen regelmatig bang maakt. Vele leerlingen die ik gesproken heb, zeiden dat ze zich verdrietig voelen als een leerkracht boos op ze is.
De vraag is dan: is verdrietig zijn het effect dat we willen hebben als we streng of boos zijn op onze leerlingen?
Laat het me in een reactie weten. Werkt mijn tip niet of weet je niet hoe je duidelijk kan zijn in de klas. Laat het weten ik denk graag met je mee.